Devlet Opera ve Balesi 2013-2017 stratejik planı, kurumun artı ve eksilerini, hedeflerini raporlar ortaya çıkardı.Raporun ön sözünde şu bilgiler verildi. “Ülkemizin ulusal ve uluslararası alanda en kapsamlı sanat kurumlarının başında gelen Devlet Opera ve Balesi, 60 yıldır gerek Türkiye’de gerekse tüm dünyada Türk kültürünün ve sanatçısının yaratılarını sergilemek amacıyla faaliyetlerini sürdürmektedir. Kültür ve sanatın toplumları yakınlaştırıcı ve buluşturucu özelliğinin daha da önem kazandığı çağımızda, Devlet Opera ve Balesi gibi çok yönlü bir kurumun işlevselliğinin daha da artması göz ardı edemeyeceğimiz bir gerçektir. Bu işlevselliğin daha gerçekçi ve etkin bir şekilde yürütülebilmesi ancak ülkemiz gerçekleri ile örtüşen dünyanın gelişim hızı ve çizgisini izleyen, üzerinde çok düşünülmüş ayrıntılı planlamalarla mümkündür. Ayrıca bu planlamanın yıllık temellere değil, en az 5 yada 10 yıllık geleceğe ışık tutar nitelikte olması kurumsal anlamda çalışmalarımızı daha etkili kılacaktır. Devlet Opera ve Balesi gibi çok yönlü ve kapsamlı kurumların, stratejik plan ve programlarının, hele böyle uzun vadeli olarak şekillenebilmesi uzun ve yorucu bir çalışma sürecine gereksinim göstermektedir. Bugün mutlulukla ifade edebilirim ki, bir süredir Devlet Opera ve Balesi’ne yönelik olarak kazandırmaya çalıştığımız kurumsal kimlik, sanatsal vizyon ve Genel Müdürlüğümüzün ulusal misyonu çerçevesindeki hızlı atılım süreci bu stratejik planla çok daha önemli bir noktaya ulaşmış çok daha sistematik bir yönlendirme ve uygulama fırsatına kavuşmuş bulunmaktadır. Stratejik planlama ve sistematiğin daha açık bir şekilde belirlenmesi önümüzü çok daha iyi görmemiz sonucunu getirmekle birlikte, alanlarımızdaki uygulama yükümlülüklerimizi bir o kadar arttırmaktadır.Bu yükümlülükleri eksiksiz ve zamanında yerine getirebilmemiz için kurum olarak çok daha verimli ve yoğun bir çalışma dönemine girmekteyiz. Sanıyorum ki, ürettiğimiz sanatın güzelliği, insanların birbirini doğru ve daha olumlu bir şekilde algılamasını sağlayan ekip çalışmasının özelliği, ülkemize bu yolla sağlayabileceğimiz artı değer, bu stratejik planın uygulanması aşamasında içinde bulunacağımız zorlukları aşarken bize yardımcı olacak en önemli özelliklerdir.”1 PLANLAMA SÜRECİ 1.1. YASAL ÇERÇEVEKamu idarelerinin planlı hizmet sunumu, politika geliştirme, belirlenen politikaları somut iş programlarına ve bütçelere dayandırma ile uygulamayı etkili biçimde izleme ve değerlendirmelerini sağlamaya yönelik olarak “Stratejik Planlama” temel bir araç olarak benimsenmiştir. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nda yer alan stratejik planlamaya ilişkin hükümler 01.01.2005 tarihinde yürürlüğe girmiştir. 5018 sayılı kanunda Stratejik Plan; “Kamu idarelerinin orta ölçekli ve uzun vadeli amaçlarını, temel ilke ve politikalarını, hedef ve önceliklerini, performans ölçütlerini, bunlara ulaşmak için izlenecek yöntemler ile kaynak dağılımlarını içeren plan” olarak tarif edilmiştir. 24 Aralık 2005 tarihinde yayımlanan 5436 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun ile tüm kamu idarelerinde Strateji Geliştirme Birimleri oluşturulmuştur. Bu birimler, 18 Şubat 2006 tarihinde yayımlanan “Strateji Geliştirme Birimlerinin Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik” ile stratejik planlama çalışmalarının koordinasyonu ile görevlendirilmiştir. 5018 sayılı Kanunda stratejik plan hazırlamakla yükümlü olacak kamu idarelerinin ve stratejik planlama sürecine ilişkin takvimin tespitine, stratejik planların kalkınma planı ve programlarıyla ilişkilendirilmesine yönelik usul ve esasların belirlenmesine Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı yetkili kılınmıştır. Bu durumu düzenleyen “Kamu İdarelerinde Stratejik Planlamaya ilişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik” 26 Mayıs 2006 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanmıştır. Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü (DOBGM), yukarıda saydığımız tüm bu yasal zorunluluklar ve düzenlemeler ile yasal dayanaklar çerçevesinde stratejik plan çalışmalarına başlamıştır.STRATEJİK YÖNETİM MODELİStratejik planlama çalışmalarını etkin şekilde yürütülebilmesi amacıyla DPT Müsteşarlığı, Stratejik Planlama Kılavuzu ve Maliye Bakanlığı Performans Esaslı Bütçeleme Rehberi esas alınarak bir model geliştirilmiştir. Bu model altı aşamada yapılandırılmıştır. 1.2.1. Stratejik Planlama Belirlenen kurumsal misyon, vizyon ve ilkeler eksesininde stratejik amaçlar (2 amaç) ve stratejik hedefler çıkarılmıştır. Stratejik amaç ve hedefler kurum içindeki ana iş süreçleri ile bütünleştirilmiştir. Bu aşamada paydaş ve çalışan anketleri uygulanmıştır. Sürecin sonucunda “Stratejik Plan” çıkmıştır.6 1.2.2. Performans Programı Stratejik önceliklerin, performans hedeflerinin, faaliyetlerinin ve projelerinin belirlendiği ve maliyet ilişkisinin kurulduğu aşamadır. Performas göstergeleri ile izlenebilen programın nihai çıktısı kurum hakkındaki genel ve mali bilgileri içeren “Kurum Performans Programı”dır.1.2.3. Stratejik Planın Uygulanması Genel Müdür onayından sonra, Stratejik Plan, beş yılı kapsayan bir süreç içinde uygulanır. En erken ikinci yılsonunda Stratejik Plan için bir güncelleme, gözden geçirme çalışması yapılabilir. Bu gözden geçirme faaliyeti, bütçe, kaynaklar ve etkinlikler üzerinden yapılır. 1.2.4. Plan Gelişmelerinin İzlenmesi Ortaya konulan amaç ve hedeflerin gerçekleştirilmesi, gelişmelerin belirli aralıklarla raporlanması, ilgili merciler tarafından gözden geçirilmesi ve gerekli önlemlerin alınmasına yönelik çalışmalar gerçekleştirilecektir. 1.2.5. Performans Değerlendirmesi Performans programının uygulanması aşamasında, kurumsal faaliyetlerin performans göstergeleri aracılığıyla, Kurum tarafından mali yıl içinde, sonunda veya birkaç yılın uygulama sonuçları orta ve uzun vadede değerlendirilir. Bu değerlendirme sırasında, özellikle performans hedeflerinden sapmalar tespit edilir. Tespitler ve düzeltici önlemler, Faaliyet Raporunda belirtilir.1.2.6. İzleme ve Değerlendirme Faaliyet raporlarına ek olarak, izleme ve değerlendirme sürecinin etkililiğinin sağlanması açısından, üst yönetimle birlikte birim yöneticileri ve Strateji Geliştirme Biriminin de katılımıyla, her altı ayda bir olmak üzere, stratejik plan izleme ve değerlendirme toplantıları düzenlenecektir. Stratejik Planlama Çalışmaları Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü’nde Stratejik Planlama çalışmaları 2006 yılında başlatılmıştır. Paydaş Analizi ve PEST Analizine esas olan anketler ilgili tüm kurumlarla yapılmıştır. Yapılan anketlerin tasnifi ile GZTF analizi ortaya çıkmıştır. Yine kurum personeline bir anket uygulanarak kurumun stratejik beklentileri ortaya konulmuştur. Özel bir firma tarafından anket uygulanmış ve sonuçlar kurumumuza raporlanmıştır. Stratejik Planlama çalışmaları için ayrıca tüm il müdürlüklerimizle gerekli yazışmalar yapılmış ve müdürlüklerimizin beklentileri, öngörüleri, mevcut durumları stratejik plan ihtiyaçlarına göre düzenlenmiştir. 2006, 2007, 2008 yılları içinde planlama çalışmalarına yönelik değerlendirme raporları hazırlanmıştır. Tüm bu rapor, anket, analiz ve yazışmalardan yararlanılarak stratejik plan hazırlanmıştır. 1.3.5. Uygulama Kurumda yapılacak yenilikler, amacımıza ulaşmada kolaylık sağlayacağından teknolojik anlamda yenilenme, gişeler ve idari binanın, temsil salonlarının gözden geçirilmesi, yeni kurulan ve yapılanma çalışmaları süren Strateji Geliştirme Müdürlüğümüzün alt yapısının kısa süre içinde tamamlanması, personel ihtiyacının giderilmesi ve yeni sahnelerin en kısa zamanda ve en uygun biçimde tahsisi kurumumuzun verimini artıracaktır. Teknik donanımın dışında sanat politikalarının genel konsept içerisinde sürekli analiz edilip amaçlar doğrultusunda programlanması, yerleşik temsiller dışında turneler, festivaller, çocuk ve gençlik eğitimlerinin önemsenmesi, kendi kültürümüzün evrensel formatlarda işlenerek, ülkemizde ve dünyada tanınması sağlanacaktır.BÖLÜM – 2 DURUM ANALİZİ 2.1. TARİHSEL GELİŞİM Opera, kısaca; "Baştan sona kadar bestelenmiş sözlerinin tümü ya da büyük bölümü solo ve koro tarafından söylenen ışık, kostüm ve dekorun da görkemi ile göz doldurduğu orkestralı büyük sahne yapıtı" olarak tanımlanabilir. Bale, kısaca; ”Baştan sona kadar bestelenmiş, müzik eşliğinde sahne üzerinde insan bedenini anlatım aracı olarak kullanan, koreografik düzenlemelerle ortaya çıkmış, orkestra, ışık, kostüm ve dekorla zenginleştirilmiş sahne yapıtı” olarak tanımlanabilir. Dünyada Rönesans ile başlayan çok seslilik ve daha sonra opera ve bale; feodal düzen çözüldükçe gelişmesini sürdürmüş ve demokrasinin yerleşmesi oranında ve onun gelişmesi doğrultusunda varlığını daha işlevsel kılmıştır. Opera, bale bugün dünyada, çağdaşlığın ölçüsünü de vurgulayan önemli sanat dallarıdır. Türkiye’de de cumhuriyetimiz ile birlikte 8 çağdaşlaşma hızla gelişmesini sürdürmüş, müzik alanında da Atatürk devrimlerine paralel atılımlar yapılmıştır. Devlet Opera ve Balesi, bu anlamda cumhuriyetimizin bize armağan ettiği bir kurumdur. Tarihimizin, kültürümüzün ve düşünümüzün tüm dünyaya evrensel ve çağdaş bir yaklaşımla anlatılması gereklidir. Bu anlamda, sahne sanatlarımızın, operanın, balenin, çok sesliliğin önemi ve işlevi bir kez daha gündeme gelmektedir. Çünkü sahne sanatları kültürel dokuyu en iyi ifade edebilen araçlardan birisidir. Bu bakımdan tüm ülkelerin kendi değerlerinden yola çıkarak yarattıkları evrensel dil ve mesajlar içeren eserleri onların uygarlık tarihindeki yerlerini belirleyen yapıtaşlarıdır. Bilindiği gibi, bilim ve sanata yapılan yatırım, hedeflenen kalkınmanın ölçüsünü belirler. Sevinerek dile getirmek gerekir ki, ülkemizde de bu bilinç olgunlaşmakta ve günümüzde, sanat ürünlerinden yararlanma isteği varlığını daha çok duyurmaktadır. Bu kapsamda bugün opera, bale ve çok sesliliğe duyulan yoğun ilgi çağdaş ve estetik düzeyi yüksek bu sanat dallarını daha çok yaygınlaştırmamız gerekliliğini ortaya koymaktadır. 2.2. Türkiye’de Opera ve Bale Türkiye'de operayı iki büyük başlık altında incelemek gerekmektedir. I. Osmanlı İmparatorluğu Dönemi Osmanlı İmparatorluğu döneminde, Avrupa ülkelerine gönderilen elçilerin ülkemize döndüklerinde padişaha hazırlayıp sundukları raporlarda, "Opera" sanatından bahsettikleri görülür. Uzun uzun bu seyrettikleri operaları anlatan elçiler, sarayda operalara karşı bir ilginin oluşmasına neden oldular. Böylece Padişah III. Murad döneminde (1574-1595) sarayda ilk müzikli oyun sergilendi. Daha sonraları kendisi de bir besteci olan Padişah III. Selim döneminde (1761-1808), Topkapı Sarayı’nda 1797 yılında yabancı bir topluluğa opera temsili verdirdiği o dönemin saray katibinin tuttuğu notlardan anlaşılmaktadır. 18. ve 19. yüzyıllarda da Osmanlı elçilerinin sefaretnamelerinde opera ile ilgili bilgileri devam etti. Tanzimat'tan sonra İstanbul'da yapılan tiyatro binalarında İtalyan opera toplulukları tarafından çeşitli temsiller verildi. Türkiye'de daha çok 19.yüzyılın ortalarına doğru başlamış bulunan müzikte yenilenme çabalarına, herşeyden önce İtalyan opera sanatı örnek olmuş ve bu sanatın beşiği olan İtalya'daki hocalardan yararlanılmıştır. Hatta bu konuda, karşılaşılan ilk önemli örnek, Tanzimat'tan 7 yıl sonra, büyük İtalyan bestecisi Giuseppe Verdi'nin (1813–1901) 1846 yılında, bir İtalyan opera grubu tarafından Beyoğlu'nda oynanan "Ernani" operasıdır. Yapılan araştırmalarla, Verdi operalarının, 1846–77 yılları arasında ve İtalya'daki dünya prömiyerlerinden bir ya da birkaç yıl sonra İstanbul'da oynanmış oldukları tespit edilmiştir. Bu dönemde İstanbul'da Beyoğlu tiyatrolarında, İtalyan topluluklarının sergiledikleri operalarla ilgili afişler ve dönemin gazetelerinde gösterilerle ilgili yazıların yayınlanmasından da anlaşılıyor ki büyük bir izleyici grubuna hitap edilmekteydi. 1840'ta Bosco adlı bir İtalyan tarafından yapılan ilk tiyatro binasında, metinleri Türkçe'ye çevrilerek oynanan operaların ilki, Gaetano Donizetti'nin "Belisario" operasıydı. 1844'te 9 Bosco'nun tiyatrosu Tütüncüoğlu Michael Naum Efendi'ye devredildi. Naum Efendi 26 yıl İstanbullular’a hizmet verdi. Naum Tiyatrosu'nda oynanan ilk opera (29 Aralık 1844) Gaetano Donizetti'nin "Lucrezia Borgia" adlı yapıtı oldu. 1846 yılında yanan bu tiyatronun yerine, Naum Efendi, bugünkü Tokatlıyan İşhanının bulunduğu yörede yeni bir tiyatro kurdu ve ilk temsiline Sultan Abdülmecit de geldi. Naum Tiyatrosu'nun 5 Haziran 1870'de ikinci defa yanması ve Osmanlı İmparatorluğu'nun özellikle o sıralarda büyük siyasi bunalımlar içinde bulunması, opera konusunun gereğince ele alınmasına imkan sağlamamıştır. Ama Naum Efendi'nin tiyatrosu ikinci kez yanıncaya kadar, düzenli opera temsilleri verildi. Naum Efendi, tiyatrosunda yabancı dillerde yapıtlar sahneleyebilmek için "imtiyaz" alarak bu konuda bir tekel oluşturdu. Bu arada azınlıkların kurduğu opera kumpanyaları da ayrı bir önem taşır. Dikran Çuhacıyan'ın, Güllü Agop'un, Küçük İsmail ile Mınakyan'ın kumpanyaları bunların arasında en önemlileridir. Böylece 1885 yılından, imparatorluğun tarihe karıştığı yıl olan 1923'e kadar geçen 38 yıllık bir süre içinde de, çok sesli Türk Sanat Müziği, hele opera konusu, tamamen duraklama dönemine girmiştir. II. Cumhuriyet Dönemi Cumhuriyet'in ilan edildiği yıllarda ülkemizde opera dalında önemli gelişmeler olmadı. Ziya Gökalp'in müzik konusundaki görüşlerinden etkilenen Atatürk, Cumhuriyet sonrasında devletin müzik politikasını, "Türk halk müziğini temel alıp Batı'da geliştirilmiş çok sesli teknik ve yöntemleri kullanarak yeni bir müziğin yoğurulması" biçiminde belirlemişti. Bu temel ilke uyarınca yetenekli gençler Avrupa'ya müzik öğrenimine gönderildi. Avrupa'daki müzik eğitimini tamamlayarak yurda dönen genç müzikçiler, 1930'lardan sonra bu alanda da etkinliklerini göstermeye başladılar. Ankara'da Musiki Muallim Mektebi'nin, İstanbul'da Darülelhan'ın kurulması, dışarıda eğitim gören genç öğretim üyelerinin bu kuruluşlarda öğrenci yetiştirmeye başlaması, opera alanında gerek besteci, gerekse yorumcu açısından umutlu bir geleceğe atılan ilk adımlar oldu. Cumhuriyet'in müzik politikasına uygun ilk operayı Ahmed Adnan Saygun besteledi. Konusu ve librettosu üzerinde Mustafa Kemal'in de titizlikle durduğu "Özsoy" (öbür adıyla Feridun) adlı bu operanın metnini Münir Hayri (Egeli) yazmıştı. Türklerin İranlılarla aynı soydan geldiği temasını işleyen "Özsoy", ilk kez, 19 Haziran 1934'te, Mustafa Kemal'in ve onun resmi konuğu İran şahı Rıza Pehlevi'nin huzurunda sahnelendi. Bu ilk operayı, gene Ahmed Adnan Saygun'un "Taşbebek", Necil Kazım Akses'in "Bayönder" adlı eserleri izledi. Türkiye'de oynayan ilk ulusal operalar, beklenen sonucu kısa sürede vermiş ve Milli Eğitim Bakanlığı, Atatürk'ün direktifleriyle Ankara'da bir devlet konservatuvarının kurulmasıyla ilgili hazırlıklara başlamıştır. Milli Eğitim Bakanlığı'nda ilk olarak bir Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü kurulmuştur. 1936 yılında da 1924 yılında Ankara'da faaliyete geçirilmiş bulunan Musiki Muallim Mektebi'nin öğrencileri arasından seçilen yetenekli elemanlarla, gene aynı kurumun içinde ilk olarak Devlet Konservatuvarı sınıfları faaliyete geçirilmiştir. 1935/36 ders yılında, Musiki Muallim Mektebi'nde kurulmuş bulunan Devlet Konservatuvarı sınıflarında, müzik sanatının bütün dallarında olduğu gibi, tiyatro ve opera alanında da çalışmalara hızla başlanmış ve kısa zamanda uzun mesafeler alınmıştır. Paul Hindemith'in, 10 sürekli görev kabul etmeyerek, zaman zaman Ankara'ya gelip Konservatuvar’ı denetlemesi ve rapor vermesi yanında, anlaşmalı uzman olarak Ankara'da kalmış olan Carl Ebert, Devlet Konservatuvarı tiyatro tatbikat sahnesi ile opera stüdyosunu, dokuz yıl kesintisiz yönetmiştir. Carl Ebert'in Ankara Devlet Konservatuvarı'nın opera stüdyosundaki eğitim öğretimle ilgili çalışmaları, başlangıçta, uluslararası opera literatürünün standart eserlerinden alınan örneklerle, Türkçe metinli denemeler halinde oluşup gelişmiştir ve bu alanda öğrencilerin sahneye koydukları ilk oyun, W. A. Mozart'ın bir perdelik Bastien und Bastienne adlı operası olmuştur. Türkiye'de Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası'nın eşliğinde ilk olarak Türkçe metinle oynanmış bulunan bu eser, zamanın basınında geniş ilgi yaratmıştır. Opera konusunda elde edilmiş olan olumlu sonuç, batı operalarından türkçe librettolu operalar oluşturma çabasına yol açmış ve 1940 yılında Türkiye'de ilk olarak, ünlü besteci G. Puccini'nin Madame Butterfly operasının sadece 2.perdesi, 1941 yılının mayıs ayında da gene Puccini'nin Tosca operasının sadece 2.perdesi, konservatuvarın opera stüdyosu elemanları tarafından, türkçe librettolarla ve üstün bir başarı ile sahneye konmuş ve bu ilk opera temsilleri, zamanın basınında oldukça ilginç yankılar yaratmıştır. Üç yıllık yoğun çalışma sonunda elde edilen bu büyük başarı, bu konuda gerekli önlemlerin alınmasını gerektirmiştir. 16 Mayıs 1940 tarihinde yürürlüğe giren bir yasa ile Musiki Muallim Mektebi içinde idareten kurulup faaliyete geçirilmiş olan Devlet Konservatuvarı sınıflarının Müzik, Opera, Bale ve Tiyatro bölümlerini içine alan bir Devlet Konservatuvarı'na dönüşmesiyle yetenekli besteciler, müzikçiler, solistler, balerinler yetişmiştir. 1947/48 yılları arasında Ankara'da, ünlü Alman mimar Bonatz tarafından, Sergievi binası tiyatro ve opera binasına dönüştürülmüş ve Opera, 2 Nisan 1948 Cuma gecesi törenle hizmete girmiştir. "Türk Beşleri" olarak nitelenen bestecilerin eserlerine yer verilen bir programla açılışı yapılan "Opera"da, o gece, Ahmed Adnan Saygun'un "Kerem" operası ilk kez seslendirilmiştir. 1949 yılında özel bir yasa ile çalışmalarına başlamış bulunan Ankara Devlet Opera ve Balesi ile bu kurumun kolu halinde kurulan İstanbul Devlet Opera ve Balesi'nin çeşitli kadro ihtiyacını, Devlet Konservatuvarı’ndan mezun olan sanatçılarla karşılayabilme imkânı elde edilmiştir. Ankara Devlet Operası'nın kuruluşunda önemle yer alması gereken opera orkestrası ile korosu ve balesinin de 1950/53 yıllarından itibaren organize edilmelerine başlanmış olması, bu üç ayrı ünitenin zamanla üstün düzeyde bir bütün oluşturmasına imkân sağlanmıştır. Bunlardan bale okulu, 1947 yılında İngiltere'den davet edilen ünlü bale uzmanı Dame Ninette de Valois'nın katkısıyla, önce İstanbul'da Yeşilköy'deki pansiyonlu ilkokulda kurulmuş ve değerli bale uzmanlarının eğitimi altında yetiştirilmiş bulunan ilk baleciler, üç yıllık bir eğitim ve öğretimden sonra, öğrenimlerini 1950 yılında, Ankara Devlet Konservatuvarı'nda kurulan Bale Bölümü’nde sürdürmüşlerdir. İlk mezunlarını da 1956/57 yılında vermiştir. Devlet Tiyatroları'nın ilk Genel Müdürü Muhsin Ertuğrul'dan sonra göreve 1951'de Cevad Memduh Altar getirilmiştir. Altar, operada "repertuvar" sistemi ile "yıldız" sistemine önem vererek, dünya sahnelerinin ünlü kişilerini davet etmiştir. 1958'de tiyatro ile opera ayrılıp iki farklı müdürlük olunca, Devlet Opera ve Balesi'nin ilk müdürlüğüne Necil Kazım Akses getirilmiştir. 11 1959/60 yılında İstanbul'da da opera kurma çalışmaları sonuçlanmış ve Aydın Gün, Tepebaşı Dram Tiyatrosu'nda İstanbul Şehir Operası'nı kurmuştur. Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü kuruluş kanunu 14.7.1970 günü yayınlanarak yürürlüğe girmiştir. Böylece Ankara’daki Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü ile İstanbul Devlet Opera ve Balesi Müdürlüğü, resmen tiyatrodan ayrılıp bağımsız bölümler haline gelmiştir. 1983 yılında İzmir Devlet Opera ve Balesi Müdürlüğü, 1992 yılında Mersin Devlet Opera ve Balesi Müdürlüğü, 1999 yılında Antalya Devlet Opera ve Balesi Müdürlüğü ve 2009 yılında Samsun Devlet Opera ve Balesi Müdürlükleri kurulmuştur. 2009 yılında Ankara Devlet Opera ve Balesi Müdürlüğü, Genel Müdürlük’ten ayrı bir yapılanma ile yeniden oluşturulmuştur. Bugün Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü, kendi faaliyet alanında altı il müdürlüğü ile çalışmalarını sürdürmektedir. 2.3.DOBGM'NİN BAĞLI OLDUĞU MEVZUATDevlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü, Kanun numarası : 1309 Kabul tarihi : 14.07.1970 Yayınlandığı R. Gazete : 23.07.1970 R. Gazete Sayı : 13557 sayılı yasa ile kurulmuştur. Tüzel kişiliği haiz, bir Genel Müdür tarafından yönetilen, Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın “bağlı” bir kuruluşudur. Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü Yönetmeliği Yayınlandığı R. Gazete : 23.09.1971 R. Gazete Sayı : 13965 yayınlanmıştır. Devlet Opera ve Balesi, 1309 sayılı Kuruluş Yasası çıkmadan önce, 16.06.1949 tarihinde yürürlüğe giren 5441 sayılı “Devlet Tiyatrosu Kuruluşu Hakkındaki Kanun” çerçevesinde çalışmalarını sürdürmüştür. 1968 yılında Kültür Müsteşarlığı’nca düzenlenen protokol ile Devlet Tiyatrosu’ndan ayrılmış, 14.07.1970 tarihinden itibaren ayrı bir Genel Müdürlük olarak çalışmalarına başlamıştır. Aynı tarihte, 1959 yılından beri faaliyetlerini sürdüren “İstanbul Şehir Operası”, Genel Müdürlüğümüze İstanbul Devlet Opera ve Balesi Müdürlüğü olarak katılmıştır. 12 Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü Mevzuat Listesi Kanunlar Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü Kuruluşu Hakkında Kanun Kanun Numarası : 1309 Kabul Tarihi : 14/7/1970 Resmi Gazete tarihi : 23/7/1970 Resmi Gazete sayısı : 13557 Yönetmelikler 1. Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü Yönetmeliği - Resmi Gazete Tarihi: 23.9.1971 Resmi Gazete Sayısı: 13965 2. Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğünde Sözleşmeli olarak Görev Yapan Sanatkar Memur, Uygulatıcı Uzman Memur ve Uzman Memurlar Hakkında Sınav Yönetmeliği - Resmi Gazete Tarihi: 31/12/2011 Resmi Gazete sayısı: 28159 3. Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği - Resmi Gazete Tarihi: 06/01/2011 Resmi Gazete Sayısı: 27807 4. Devlet Sanatçıları ve Sanatçıların Sözleşmeli Olarak Çalıştırılmalarına Dair Esaslar - Resmi Gazete Tarihi: 07/06/1987 Resmi Gazete sayısı: 19480 5. Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü Disiplin Amirleri Yönetmeliği Resmi Gazete Tarihi: 06/03/2009 Resmi Gazete sayısı: 27161 6. Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü Sanatsal İş ve İşlemlerinin İdari Koordinasyonunun Sağlanmasına Dair Yönetmelik 7. Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü Hizmet İçi Eğitim Yönetmeliği 8. Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü Arşiv Yönetmeliği 9. Ankara Büyük Tiyatro (Opera) Binası ve Müştemilatının İdare Yönetmeliği 10. Devlet Opera Ve Balesi Genel Müdürlüğü Sanatsal – İdari İş Ve İşlemlerinin Koordinasyonunun Sağlanmasına Dair Yönetmelik Sözleşmeler 1. Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü (Müdürlükleri) - Sanatkar, Memur, Uygulatıcı Uzman Memur ve Uzman Memur Sözleşmesi 13 2.4. DOBGM TARAFINDAN ÜRETİLEN HİZMETLERİN KAPSAMI1309 sayılı kanuna göre DOBGM hizmet kapsamı çıkarılmıştır: "Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü, lüzum ve imkân gördüğü diğer şehirlerde de, (...) bir müdür yönetiminde Devlet Opera ve Balesi müdürlükleri kurabilir. Genel Müdürlük ve müdürlükler bakanlığın onayı ile yurtiçi, yurtdışı turneler tertip edebilir, milli ve milletlerarası festivaller düzenliyebilir." *1309 sayılı Kanun, Madde 2+ "Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü, opera, bale ve müzik san'atlarını halka tanıtmak ve yaymak gayesi ile opera, operet, bale temsilleri ile konserler verir, yurtiçi ve yurtdışı turneler tertipler, milli ve milletlerarası festivaller düzenler." [Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü Yönetmeliği, Madde 2+ Yukarıda belirtilen amir hükümlere göre Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü; · Türkiye'de öngördüğü şehirlerde ve bütçe olanakları çerçevesinde Devlet Opera ve Balesi Müdürlükleri açar.· Opera, operet, bale temsillerini evrensel boyutlarda icra eder..· Müzik sanatları ile ilgili konserleri evrensel boyutlarda icra eder.· Opera ve bale sanatını yaygınlaştırmak ve halka ulaştırmak amacı ile yurtiçi ve yurtdışı turneler düzenler. · Türk sanatçılarının evrensel bir sanat olan opera ve bale eserleri repertuvarlarına yaptıkları katkıları dünyaya tanıtmak amacı ile yurtdışı turneleri düzenler.· Ulusal ve uluslararası festivaller düzenler. Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü Yönetmeliğine göre Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü hizmetlerinden;· Opera ve bale sanatlarında kendilerini geliştirmek isteyen sanatçılar· Opera, bale ve çok sesli müzik üzerine çalışan araştırmacılar, eğitimciler, öğrenciler · Konser veya temsil verilen yurtdışındaki tüm seyirciler yararlanabilir. · DOBGM hizmetlerinden yararlanma konusunda kimse hariç tutulamaz. 2.5. DOBGM ORGANİZASYON YAPISI VE GÖREV TANIMLARI2.5.1. Genel Müdür Genel Müdür, Devlet Opera ve Balesinin her türlü sanat, teknik ve idare işlerinin birici derecede sorumlusu olup, bütün kuruluşun düzenli ve iyi bir şekilde çalışmasını sağlar. Genel Müdürün başlıca görevleri şunlardır: a. Kuruluşun sanat, teknik ve idare yönlerinden her türlü faaliyetinin, Devlet Opera ve Balesi’ne yakışır, en iyi şekilde yürütülmesini sağlamak; b. Genel Müdürlük bütçe taslağını hazırlamak ve bütçe ita amirliği yapmak; c. Devlet Opera ve Balesi kurul, bölüm ve servisleri arasında işbirliği kurmak, bütün sanatçı, memur ve müstahdemlerin iyi ve verimli çalışmalarını, gelişmelerini, işlerin 14 vaktinde ve yolunda yürütülmesini ve disipline aykırı eylemlere meydan verilmemesini sağlamak; d. Devlet Opera ve Balesi kadrosunda aylıklı, ücretli, sözleşmeli vesair suretle görev alan yerli ve yabancı bütün görevlileri, kuruluşa en verimli olacak şekilde çalıştırmak; e. Atamaları Genel Müdürlükçe yapılan aylıklı memurlar ile sözleşmeli sanatçı, uygulatıcı uzman ve uzmanlar hakkında en geç Mayıs ayı sonuna kadar ikinci derecede tezkiye amiri sıfatıyla İdari ve mesleki varakası hazırlamak. [Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü Yönetmeliği+ 2.5.2. Genel Müdür Yardımcıları Genel Müdür Yardımcısı, Genel Müdür tarafından kendisine tevdi edilen işlerin düzenli şekilde yürütülmesini sağlar; bu işlerden doğrudan doğruya Genel Müdüre karşı sorumludur. Genel Müdür Yardımcısının başlıca görevleri şunlardır: a. Devlet Opera ve Balesinin çalışmalarında Genel Müdüre yardım etmek; b. Genel Müdür tarafından verilen yetkiye göre tahakkuk ve ita amirliği yapmak; c. Genel Müdür tarafından verilen yetkiye göre evrakı havale ve onun namına imza etmek. *Devlet Opera ve Balesi Yönetmeliği+ 2.5.3. Müdürler Müdürler, başında bulundukları Devlet Opera ve Balesi Müdürlüğünün, her türlü sanat, teknik ve idare işlerinin birinci derecede sorumlusu olup, kuruluşun düzenli ve iyi bir şekilde çalışmalarını sağlarlar. Müdürlerin başlıca görevleri şunlardır: a. Müdürlüğün sanat, teknik ve idare yönlerinden her türlü faaliyetinin, Devlet Opera ve Balesi’ne yakışır, en iyi şekilde yürütülmesini sağlamak; b. Müdürlük bütçe taslağını hazırlamak ve ita amirliği yapmak; c. Müdürlüğün kurul, bölüm ve servisleri arasında işbirliği kurmak, bütün sanatçı, memur ve müstahdemlerin iyi ve verimli çalışmalarını, gelişmelerini, işlerini vaktinde, yolunda yürütülmesini ve disipline aykırı eylemlere meydan verilmemesini sağlamak; d. Müdürlüğün kadrosunda aylıklı, ücretli, sözleşmeli ve sair suretle görev kabul eden yerli ve yabancı bütün görevlilerin kuruluşa en verimli olacak şekilde çalıştırmak; e. Atamaları Müdürlükçe yapılan aylıklı memurlar ile sözleşmeli sanatçı, uygulatıcı uzman ve uzmanlar hakkında en geç Mayıs ayı sonuna kadar ikinci derece tezkiye amiri sıfatiyle idari ve mesleki tezkiye varakası hazırlamak. [Devlet Opera ve Balesi Yönetmeliği+ 2.5.4. Müdür Yardımcıları Müdür yardımcıları, müdürler tarafından kendilerine tevdi edilen işlerin düzenli bir şekilde yürütülmesini sağlarlar; bu işlerden doğrudan doğruya müdürlere karşı sorumludurlar. 15 Müdür Yardımcılarının başlıca görevleri şunlardır : a. Müdürlük çalışmalarında Müdüre yardım etmek; b. Müdür tarafından verilen yetkiye göre tahakkuk ve ita amirliği yapmak; c. Müdür tarafından verilen yetkiye göre evrakı havale ve onun namına imza etmek. [Devlet Opera ve Balesi Yönetmeliği 2.6. HARCAMA YETKİSİ OLAN BİRİMLER 2.6.1. Genel Müdürlük 2.6.1.1. Hukuk Müşavirliğia) Bakanlığın diğer birimlerinden sorulan hukuki konular ile hukuki, mali cezai sonuçlar doğuracak işlemler hakkında görüş bildirmek.b) Bakanlığın menfaatlerini koruyucu, anlaşmazlıkları önleyici hukuki tedbirleri zamanında almak, anlaşma ve sözleşmelerin bu esaslara uygun olarak yapılmasına yardımcı olmak, c) 8 Ocak 1943 tarih ve 4353 sayılı Kanun hükümlerine göre adli ve idari davalarda gerekli bilgileri hazırlamak ve Hazineyi ilgilendirmeyen idari davalarla bakanlık veya kuruluşu temsil etmek, d) Bakanlığın amaçlarını daha iyi gerçekleştirmek, mevzuata, plan ve programa uygun çalışmalarını temin etmek amacıyla gerekli hukuki teklifleri hazırlamak ve bakana sunmak,e) Bakanlık kuruluşları tarafından hazırlanan veya diğer bakanlıklardan yahut Başbakanlıktan gönderilen kanun, tüzük ve yönetmelik tasarılarını hukuki açıdan inceleyerek görüşlerini bildirmek. (3046 sayılı Kanun) 2.6.1.2. Strateji Geliştirme Müdürlüğü Aşağıda belirtilen görevler, Strateji Geliştirme Birimleri tarafından yürütülür: a) Ulusal kalkınma strateji ve politikaları, yıllık program ve hükümet programı çerçevesinde idarenin orta ve uzun vadeli strateji ve politikalarını belirlemek, amaçlarını oluşturmak üzere gerekli çalışmaları yapmak.b) İdarenin görev alanına giren konularda performans ve kalite ölçütleri geliştirmek ve bu kapsamda verilecek diğer görevleri yerine getirmek. c) İdarenin yönetimi ile hizmetlerin geliştirilmesi ve performansla ilgili bilgi ve verileri toplamak, analiz etmek ve yorumlamak. d) İdarenin görev alanına giren konularda, hizmetleri etkileyecek dış faktörleri incelemek, kurumiçi kapasite araştırması yapmak, hizmetlerin etkililiğini ve tatmin düzeyini analiz etmek ve genel araştırmalar yapmak. e) Yönetim bilgi sistemlerine ilişkin hizmetleri yerine getirmek.16 f) İdarede kurulmuşsa Strateji Geliştirme Kurulunun sekretarya hizmetlerini yürütmek. g) İdarenin stratejik plan ve performans programının hazırlanmasını koordine etmek ve sonuçlarının konsolide edilmesi çalışmalarını yürütmek. h) İzleyen iki yılın bütçe tahminlerini de içeren idare bütçesini, stratejik plan ve yıllık performans programına uygun olarak hazırlamak ve idare faaliyetlerinin bunlara uygunluğunu izlemek ve değerlendirmek. i) Mevzuatı uyarınca belirlenecek bütçe ilke ve esasları çerçevesinde, ayrıntılı harcama programı hazırlamak ve hizmet gereksinimleri dikkate alınarak ödeneğin ilgili birimlere gönderilmesini sağlamak. j) Bütçe kayıtlarını tutmak, bütçe uygulama sonuçlarına ilişkin verileri toplamak, değerlendirmek ve bütçe kesin hesabı ile malî istatistikleri hazırlamak.k) İlgili mevzuatı çerçevesinde idare gelirlerini tahakkuk ettirmek, gelir ve alacaklarının takip ve tahsil işlemlerini yürütmek. l) Genel bütçe kapsamı dışında kalan idarelerde muhasebe hizmetlerini yürütmek.m) Harcama birimleri tarafından hazırlanan birim faaliyet raporlarını da esas alarak idarenin faaliyet raporunu hazırlamak. n) İdarenin mülkiyetinde veya kullanımında bulunan taşınır ve taşınmazlara ilişkin icmal cetvellerini düzenlemek.o) İdarenin yatırım programının hazırlanmasını koordine etmek, uygulama sonuçlarını izlemek ve yıllık yatırım değerlendirme raporunu hazırlamak.p) İdarenin, diğer idareler nezdinde takibi gereken malî iş ve işlemlerini yürütmek ve sonuçlandırmak. r) Malî kanunlarla ilgili diğer mevzuatın uygulanması konusunda üst yöneticiye ve harcama yetkililerine gerekli bilgileri sağlamak ve danışmanlık yapmak.s) Ön malî kontrol faaliyetini yürütmek. t) İç kontrol sisteminin kurulması, standartlarının uygulanması ve geliştirilmesi konularında çalışmalar yapmak; üst yönetimin iç denetime yönelik işlevinin etkililiğini ve verimliliğini artırmak için gerekli hazırlıkları yapmak. u) Bakan ve/veya üst yönetici tarafından verilecek diğer görevleri yapmak.2.6.1.3. Personel ve Eğitim Dairesi Başkanlığı Personel Şubesi Müdürlüğü, Eğitim Şubesi Müdürlüğü, Tahakkuk Şubesi Müdürlüğü olmak üzere kendisine bağlı üç müdürlüğün işlerini sevk ve idare etmek. 17 2.6.1.4. İdari ve Mali İşler Dairesi Başkanlığı Levazım Şubesi Müdürlüğü, İdari Teknik ve Sosyal İşler Şube Müdürlüğü, Genel Evrak ve Arşiv Şube Müdürlüğü olmak üzere kendisine bağlı üç müdürlüğün işlerini sevk ve idare etmek.2.6.1.5. Savunma Uzmanlığı Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü’nün tüm savunma ve güvenlik işlerini yürütmek [2009 yılında mülga] 2.6.1.6. DOB Müdürlükleri· Ankara DOB Müdürlüğü· İstanbul DOB Müdürlüğü· İzmir DOB Müdürlüğü· Mersin DOB Müdürlüğü· Antalya DOB Müdürlüğü· Samsun DOB Müdürlüğü2.7. SANATSAL BİRİMLER2.7.1. Genel Koordinatörlük Genel Koordinatör, Genel Müdürlük ve bağlı İl Müdürlüklerinde yürütülen ve hayata geçirilmesi planlanan iş, işlem ve projelerin İdari koordinasyonunu sağlamak, koordinatörlüklerin çalışma ve uygulamalarını takip etmek, yönetmek ve bu işlemlerin her aşamasında Genel Müdüre bilgi vermekle yükümlüdür. Festivaller Yarışmalar ve Turne Organizasyon Koordinatörü Koordinatör, Genel Müdürlükte ve bağlı Müdürlüklerde düzenlenen ulusal ve uluslararası festival, yarışma ve turnelerin sanatsal ve idari koordinasyonunu, plan, proje ve hazırlıklarını bağlı il Müdürlüğü koordinatörü ile eşgüdüm içerisinde yapar , uygular ve istatistiki bilgileri arşivler. Uluslararası İlişkiler ve Sanatçı Organizasyon Koordinatörü Koordinatör, Genel Müdürlük ve Müdürlüklerin uluslararası ilişkilerinin koordinasyonunu sağlar. Kültürel antlaşmalar ve diğer nedenlerden dolayı sanatsal performans için ülkemize gelen ve ülkemizden yurtdışına giden sanatçı ve toplulukların organizasyonunu ve koordinasyonunu yapar. AB Koordinasyon ve Telif Hakları Koordinatörü Genel Müdürlük ve bağlı İl Müdürlüklerinin yerleşik sahnelerinde, yurtiçi ve yurtdışı festival ve turnelerde sahnelenecek eserlerin sahiplerine ait telif haklarını koruyan yurtdışındaki kişi ve kuruluşlarla veya varsa temsilcileri ile iletişime geçerek, telif sözleşmelerinin hazırlanmasını sağlar ve Fikri Mülkiyet Hakları konusunda AB standartlarına uyum için gerekli çalışmaları yapar. Türkiye’nin AB üyeliğine hazırlık sürecinde Genel Müdürlüğün çalışmalarını yürütür. Basın-Yayın, Halkla İlişkiler, Grafik Tasarım ve Web Sayfası Güncelleme Koordinatörü Koordinatör, Genel Müdürlüğün yazılı ve görsel basınla koordinasyonunu sağlar, halkla iletişim kurmak ve tüm festival, yarışma vb. organizasyonların basın-yayın ve halkla ilişkiler faaliyetlerini koordine eder, Genel Müdürlüğün gazete, kitap, dergi, afiş gibi basılı materyallerini 18 hazırlayarak çıkarır, Genel Müdürlüğün Web sayfasını hazırlayarak günceller. Bağlı İl Müdürlüklerinin Web sayfalarının takibini ve koordinasyonunu sağlar. Kurumsal Tanıtım, İletişim ve Sponsorluk Koordinatörü Koordinatör, Genel Müdürlük ve bağlı İl Müdürlüklerince yürütülen organizasyonları tanıtma, pazarlama ve bütçe imkanları dışında ihtiyaç duyulan hususlarda, Kurumu temsilen sponsorluk araştırmalarını yaparak üst düzey yöneticileri bilgilendirir ve sponsorluk dosyalarını ve sözleşmelerini hazırlar. Hukuk Müşavirliğinin uygun görüşünün alınması ve sözleşmelerin imzalanmasını takiben sözleşme hükümleri ile ilgili birimleri bilgilendirir ve uygulamaları takip eder. Arşiv ve Bilgi Bankası Koordinatörü Koordinatör, Genel Müdürlük ve bağlı İl Müdürlüklerinin kuruluşundan günümüze ve gelecekte planladığı faaliyetleri hakkında bilgi ve belgeleri toplayıp derleyerek bunları belirli bir form içinde muhafaza eder. Bu bilgileri elektronik ortamda kayıt altına alarak kullanımına sunar. Bu konuda istatistikî bilgileri içeren yıllık raporları hazırlayarak Genel Koordinatöre sunar. 2.7.2. Genel Müzik Yöneticiliği ve Müzik İşleri Yöneticiliği Genel Müdür veya müdürlüklerce verilen direktiflere göre eserlerin sahneye konmasında müzik çalışmalarını denetlemek, sanatçıların müzik yönünden yetiştirilmelerini ve gelişmelerini sağlayacak tedbirleri almak ve kurumun müzikle ilgili tüm işlerinin en üst seviyede ve disiplinli bir şekilde yürütülmesi için çalışmalar yapmak. 2.7.3. Başrejisörlük Genel Müdürlük veya müdürlüklerin direktiflerine göre opera eserlerinin sahneye konması ile ilgili tüm planlamaları yapmak, solist ve koro sanatçılarının oyunculuk yeteneklerinin en üst düzeyde gelişebilmesi için gerekli çalışma düzenini kurmak. Sanat teknik birimleri ile ilgili her türlü eşgüdümü sağlayarak sahnelenen eserlerin reji çalışmalarını en üst seviyede ve aksaksız bir şekilde yürütülecek tedbirleri almak. 2.7.4. Başkoreograflık Genel Müdürlük veya müdürlüklerin direktiflerine göre opera ve bale eserlerinin sahneye konmasını sağlayacak tüm koreografi çalışmalarını yapmak, yürütmek, denetlemek, yönlendirmek, bale sanatçılarının gelişimlerini sağlayacak tedbirleri almak vb. 2.7.4.1. Modern Dans Topluluğu [MDT] Başkoreograflığa bağlı olarak oluşturulmuş müzik, ritm ve dans olguları, klasik bale formatları dışında, daha serbest ve özgün çalışmalar yapan topluluk.2.7.4.2. Birim Dans Tiyatrosu [BDT] Başkoreograflığa bağlı olarak oluşturulmuş, ritm ve dans olgularının yanı sıra drama ağırlıklı, dans ve teatral anlatımın öne çıktığı, daha ziyade her yaş üzeri grubunda bale sanatçılarının görev almasının amaçlandığı bir topluluk.19 2.7.5. Başdekoratörlük Sahneye konacak eserlerin dekor tasarım, giysi tasarım, ışık tasarımını gerçekleştirmek. 2.7.6. Sanat Teknik Müdürlüğü· Sahneye konan tüm eserlerin çizim ve maketlerini hazırlatmak,· Tüm dekor ve aksesuarlar için düzenlenen ihtiyaç listelerinin hazırlanması, alımları ve atölyelerde yapımını sağlamak.· Hazırlanan dekorların sahne üzerinde uygulanması, uygulanmasını denetlemek.· Atölye çalışma sistem ve programlarının düzenlenip yürütülmesi.2.8. KURULLAR 2.8.1. Teknik Kurul Teknik Kurul aşağıdaki değerlendirmeleri yapar:a. Devlet Opera ve Balesi’ne alınacak sanatkâr, uygulatıcı uzman ve uzman memurların kuruma giriş sınavı ve stajyerlik sınavlarını yapıp değerlendirmek.b. Sanatkâr, uygulatıcı uzman ve uzman memurların bilgi ve görgülerini arttırmak üzere yurtdışına göndermek. c. Yurtiçinde tedavi olamayacağı sıhhi kurul raporuyla tespit edilen sanatkâr, uygulatıcı uzman ve uzman memurların tedavilerini yurtdışında yaptırmak. d. Görevlerinin gereği sanatkâr, uygulatıcı uzman ve uzman memurların ihtiyaç duyulduğunda unvan ve görev değişikliklerini belirlemek. e. Çalışmakta olan sanatçıların, uygulatıcı uzmanların ve uzmanların sonraki sözleşme döneminde alacakları ücret miktarını kararlaştırmak,f. 1309 sayılı Kanunun 13. maddesinde belirtilen ek ücretleri tespit etmek.g. 657 sayılı Kanunla, değerlendirme, sınav ve ödül kurullarına verilen görevleri yapmak.Devlet Opera ve Balesi Yönetmeliği+ 2.8.2. Sanat Kurulu a)Genel Müdür ve müdürlere, sanatsal konularda yardımcı olmak ve görüşlerini bildirmek,b) Repertuvarın hazırlanmasında görüşlerini bildirmek; [Devlet Opera ve Balesi Yönetmeliği+ 2.8.3. Disiplin Kurulu Disiplin Kurulu, yetkili merciler tarafından uygulanan disiplin cezalarına ait hükümler mahfuz kalmak şartıyla, disiplin suçu işleyenler hakkında kovuşturma yaparak disiplin cezaları verilir.BİNA VE SALON DURUMUDevlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü dokuz yerleşik sahnede faaliyetlerini sürdürmektedir. İstanbul Atatürk Kültür Merkezinin tadilat nedeniyle kapalı olmasından dolayı 1806 koltuk şu anda kullanılmamaktadır. Mevcut durumda kullanılan koltuk sayısı 4900’dür. Ankara’daki opera binasının 1948’den beri yapılmayan köklü tadilat çalışmaları 2010 yılı itibariyle başlatılmış olup rölöve, restitüsyon çalışmaları tamamlanmıştır. En acil olarak binanın koltukları orijinal haline dönüştürülerek yenilenmiş, 2012 yılında binanın sahne ve salonuyla ilgili diğer tadilat çalışmalarının sürdürülmesi hedeflenmektedir. İzmir Devlet Opera ve Balesi Müdürlüğünün yıllardır uygun olmayan koşullarda sürdürdüğü sanatsal ve idari çalışma mekanlarının değiştirilerek daha elverişli ve rahat çalışma ortamları sağlanması için İzmir Çankaya semtinde bir bina kiralanmış, İl Özel İdaresi tarafından yapılan tadilat sonucunda yenilenerek İzmir Devlet Opera ve Balesi Müdürlüğü tarafından kullanımına başlanmıştır.TEMSİL PERFORMANSI1 Ocak-31 Aralık 2011 tarihleri arasında Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü ve bağlı Müdürlüklerindeki yerleşik sahnelerde, festivallerde ve turnelerde toplam 862 temsil gerçekleştirilmiş, 379.048 seyirciye ulaşılmıştır. 2010-2011 Sanat Sezonunda yurt içinde; Adana, Aksaray, Ankara (Kalecik), Antalya (Alanya, Finike, Gündoğmuş, Kaş, Kepez, Korkuteli, Kumluca, Manavgat, Muratpaşa, Serik, Side), Aydın (Koçarlı), Balıkesir (Ayvalık), Bayburt, Burdur, Bursa, Çanakkale, Çorum, Denizli, Erzincan, Erzurum, Eskişehir, Gaziantep, Giresun, Gümüşhane, Isparta, İzmir (Bergama, Foça, Kemalpaşa, Torbalı), Karabük, Kastamonu (Safranbolu), Kırklareli, Kırşehir, Kocaeli (Gölcük), Konya, Ereğli, Mersin (Mut, Silifke), Muğla (Bodrum, Fethiye), Nevşehir, Samsun (Çarşamba, Kavak, Terme), Sinop (Ayancık), Sivas, Tokat, Trabzon, Van ve Yozgat illerine turneler düzenlenmiştir. Bu illerimizin bazılarında talep doğrultusunda birden fazla periyodik temsil, konser ve diğer etkinlikler gerçekleştirilmiştir. Yurt dışında ise; Almanya, Çek Cumhuriyeti, Estonya, Finlandiya, Gürcistan, İtalya, Japonya, KKTC, Makedonya ve Malta ülkelerine büyük opera ve bale yapımları ile turneler düzenlenmiş, uluslar arası festivallere katılınarak konserler ve temsiller verilmiştir. Bunun dışında Devlet Opera ve Bale sanatçıları bireysel veya gruplar halinde uluslar arası alanda çeşitli konserler vermişler, etkinliklere katılmışlardır. Ankara Devlet Opera ve Balesi Müdürlüğü, “Saraydan Kız Kaçırma” adlı eserle, dünyanın en iyi opera festivallerinden biri olarak kabul edilen Estonya-Saaremaa Opera Festivali’ne Temmuz 2011’de onur konuğu olarak katılmış olup Estonya’da iki ülke sanatçılarının birlikte sahne aldığı bir konser de gerçekleştirilmiştir. Ayrıca “Saraydan Kız Kaçırma” operası, Kore’de düzenlenen Daegu Uluslararası Opera Festivali’nde 13-15 Ekim 2011 tarihlerindeki temsilleriyle Koreli sanatseverlere sunulmuştur. Mersin Devlet Opera ve Balesi Müdürlüğünce sahnelenen “Folklorama” adlı müzikli gösteri Yenişehir Kaymakamlığı ve Mezitli Kaymakamlığı işbirliği ile Mersin’e bağlı köylerimizde sergilenmiş, İzmir Devlet Opera ve Balesi Müdürlüğünce de İzmir Furunlu, Yakapınar, Halilbeyli ve Yazıbaşı köylerinde ilgi çekecek programlarla konserler düzenlenmiştir. Bursa ilimizde yeni yapılan ve çağdaş opera binası normlarına uygun ülkemizdeki tek yapı olan Merinos Kültür Merkezi’nde, Devlet Opera ve Balesi Müdürlüklerince çeşitli opera, bale ve müzikli çocuk oyunları sahnelenmiş ve tüm bu etkinlikler Bursalı sanatseverler tarafından büyük ilgi görmüştür. 35 İlki 1994 yılında düzenlenen Aspendos Uluslararası Opera ve Bale Festivali’nin on sekizincisi 09 Haziran -02 Temmuz 2011 tarihleri arasında Aspendos Antik Tiyatrosu’nda dünyaca ünlü Viyana Filarmoni Orkestrası, TÜRKSOY üyesi ülkelerden Kazakistan Devlet Opera ve Balesi ve çeşitli yerli-yabancı toplulukların katılımıyla başarılı bir şekilde gerçekleştirilmiştir. İlki 2002 yılında gerçekleştirilen Bodrum Uluslararası Bale Festivali’nin dokuzuncusu, bu yıl da Bodrum Kalesi’nde 15 Ağustos-03 Eylül 2011 tarihleri arasında dünyaca ünlü grupların katılımıyla gerçekleşmiştir. Geçtiğimiz sene ilki düzenlenen İstanbul Uluslararası Opera Festivali’nin ikincisi 1- 21 Temmuz 2011 tarihleri arasında Yıldız Sarayı, Topkapı Sarayı, Rumeli Hisarı, Aya İrini gibi tarihi mekânlarda gerçekleştirilmiştir. Seyirciler, festival repertuarında yer alan Saraydan Kız Kaçırma, Fatih Sultan Mehmet, Zaide, IV. Murat gibi Türk kültürü, tarihi ve yaşantısını konu alan operaları, orijinal tarihi dekorlarında izleme fırsatı bulmuştur. Ankara, İstanbul, İzmir, Mersin, Antalya ve Samsun Devlet Opera ve Balesi Müdürlükleri yapımlarının yanı sıra Münih Gartnerplatz Devlet Operası ve Karlsruhe Badisches Devlet Tiyatrosu gibi dünyanın en önemli ve prestijli sanat kurumları, festivalde konuk topluluk olarak sahne almıştır. Eskişehir Belediyesi ile yapılan anlaşma sonucunda birincisi yapılan ve sadece Türk bestecileri ile koreograflarının eserlerinin sahnelendiği Eskişehir Ulusal Opera ve Bale Günleri 9-26 Mart 2011 tarihleri arasında IV. Murat, Cem Sultan, Güldestan, Karacaoğlan, Kösem Sultan ve Aşk-ı Memnu temsilleriyle gerçekleştirilmiştir. 2008 yılında konservatuar eğitimi devam eden ya da henüz mezun olanlara yönelik Genç Solistler Şan Yarışması İzmir’de düzenlenmiş ve ulusal jüri tarafından değerlendirilmiştir. 2009, 2010 ve 2011 yıllarında yapılan yarışmalarda Hollanda, Kanada, ABD ve İtalya’dan gelen jüri üyelerinin de katılımıyla yarışma değerlendirilmiştir. Genç yeteneklerimizi kazanabilmek amacıyla gerçekleştirilen yarışmaya önümüzdeki yıllarda uluslararası boyut kazandırılması düşünülmektedir. İlki 2008 yılında düzenlenen ve kurumsallaşarak 2 yılda bir düzenlenmesine karar verilen İstanbul Uluslararası Bale Yarışması’nın ikincisi, 2010 yılında 5-10 Temmuz tarihleri arasında gerçekleştirilmiş ve yarışmaya TÜRKSOY Özel Ödülü de eklenmiştir. 2012 yılında üçüncüsü düzenlenecek olan yarışma, kazandığı büyük başarı sonucunda yabancı bale ve dans dergilerine kapak haberi olmuş, Uluslararası Bale Yarışmaları Federasyonu tarafından ilk kez, birincisi düzenlendikten sonra üyeliğe kabul edilen organizasyon olarak tarihe geçmiştir. 2010-2011 Sanat Sezonunda; Samsun Devlet Opera ve Balesi Müdürlüğünce konusunu Samsun ve Karadeniz Bölgesinden alan “Amazonlar” Balesi’nin, İzmir Devlet Opera ve Balesi Müdürlüğünce de Sabri Tuluğ Tırpan’ın “Kahraman Türk Kadınları” adlı eserinin, Tevfik Akbaşlı’nın “Kösem Sultan” balesi ile Selman Ada ve Şadi Erdoğan’ın “Keloğlan’ın Sırrı” çocuk 36 müzikalinin, İstanbul Devlet Opera ve Balesi Müdürlüğünce Yalçın Tura’nın “Sevmek Nedir” müzikalinin dünya prömiyerleri gerçekleştirilmiş, ayrıca Selman Ada’nın bestelediği Süleyman Çelebi’nin Mevlid Kasidesi Devlet Opera ve Balesi koro ve orkestralarının tümünün birleştiği dev bir konserde Nisan 2011’de seslendirilmiştir. 2010 yılında Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu (SHÇEK) Genel Müdürlüğü ile Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü arasında Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü himayesi altındaki çocuk ve gençlere müzik ve bale eğitimi verilmesini hedefleyen bir işbirliği protokolü imzalanmış, bu çerçevede Ankara Devlet Opera ve Balesi Müdürlüğü bünyesinde koro eğitimi gören çocuklarımız, 2011 yılında ilk sahne deneyimlerini yaşamışlardır. Mersin Devlet Opera ve Balesi Müdürlüğünce de, Mersin Yetiştirme Yurdundaki yaşları 8-12 arasında değişen yetenekli çocuklarımız müzik, bale ve tiyatro eğitimine yönlendirilmiş, kurs alan bu çocuklarımız Müdürlüğümüzce yürütülen proje kapsamında 2011 yılında, 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramında bir tiyatro temsili gerçekleştirmiştir. SHÇEK’ten gelen çocuklarımızın yeni sanat sezonunda koro ve bale eğitimleri Müdürlüklerimiz bünyesinde devam edecektir. Samsun Devlet Opera ve Balesi Müdürlüğü ve Samsun İl Milli Eğitim Müdürlüğü arasında yapılan protokol gereği orta öğretim öğrencilerine opera, bale ve çok sesli müziğin tanıtılması ve sevdirilmesi amacıyla 2009 yılında sahnelenmeye başlanan “Opera Zamanı” adlı eğitim etkinliğine 2010/2011 sanat sezonu sonuna kadar 19.000 öğrencinin katılımı sağlanmıştır. Ayrıca İl Eğitim Müdürlükleriyle yapılan koordinasyonlu çalışmalar sonucunda ilk ve orta öğretim çağındaki çocuklarımızın “Opera Gezisi” adı altındaki proje çerçevesinde opera ve bale sahne hazırlıklarını daha yakından gözlemleyebilmeleri için açıklamalı opera ziyaretlerinin yapılması her ilimizde başlatılmış bulunmaktadır.Değerlendirme Genel Müdürlük birimlerine ve kamu kurumlarına gönderilen anketlerin değerlendirilmesi sonucu Stratejik Plan için Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü Paydaş Analizi yapılmıştır.2.12.2.1. Paydaşların Dünyada ve Ülkemizde Sanat, Kültür ve Turizm Alanlarını Orta ve Uzun Vadede Etkileyeceğini Düşündükleri Gelişmeler ve Eğilimler [PEST Analizi]: Politik (Siyasi) Açıdan: a. Terör sorunlarıb. AB üyelik süreci ve sürecin sanatla ilgili bilgi/görgü farklılıkları yaratması. c. İç siyasi istikrar.d. Küreselleşme e. Kültürel değerlerin korunması ve turizmin geliştirilmesi konularında somut ve sonuç odaklı politikalar oluşturulmasına yönelik çalışmalar.f. Uluslararası işbirliği olanaklarının artması. Ekonomik Açıdan:a. Sponsorluklar ve baskıları.b. Olası ekonomik istikrarsızlıklar. c. Sanata yeterli kaynakların aktarılamaması.Sosyal Açıdan:a. Küreselleşme ve ayrıca küresel değişimlerin sanatı sosyal yaşamda daha etkisizleştirmesi. b. Köyden kente göç olgusu. c. Sosyal yapıdaki zayıflıklar.d. İşsizlik.e. Toplumun gelişen sanat etkinlikleri talebine cevap verme yeterliliği. 44 f. Kültürel ve tarihi değerlerin korunamaması. Teknolojik Açıdan: a. Teknolojik yeniliklerin sanatın yapılması ve yaygınlaştırılması sürecinde kullanılan araçlar üzerinde yaratacağı değişim.b. Bilgi erişiminin kolaylaşması ile fikri hakların korunmasında meydana gelebilecek zorluklar.c. İnternet, bilgi teknolojileri ve elektronikteki gelişmeler.d. İletişim teknolojilerindeki gelişmenin toplu sanat etkinliklerine olan ilgiye olumsuz yönde etki etmesi. e. İnternet ve iletişim teknolojilerinin yol açtığı bilgi kirlenmesi. f. Teknolojik gelişmelerin milli, manevi, kültürel, tarihi ve turistik değerleri korumak ve geliştirmek için kullanılabilecek etkin bir araç olması.Sektörel Açıdan: a. Yönetim anlayışında devam etmekte olan gelenekselci yaklaşımın sakıncaları. b. Ticari sektörel kaygı, doğası onun dışında olan sanatı kendi içine çekerek anlamını ve içeriğini bozmaktadır.c. Turizm ve dış ticaret gelirlerinin azalması.d. Özel sektörün sanat ve kültüre yatırımı.e. Sanatsal, kültürel faaliyetler ile turizmi milli ekonominin verimli bir sektörü haline getirebilmek için kuruluşlara işbirliğine gidilmesi. f. Kültür sektörünün gelişmesig. Ulaştırma ve haberleşme sektöründeki olumlu gelişmeler ülkemizdeki sanatsal faaliyetleri olumlu yönde etkilemesi.h. Görsel ve işitsel eserlerin telif haklarının (özellikle internet ortamındaki) telif haklarının korunması.Sanatsal / Kültürel Açıdan: a. Toplumsal; siyasal ve ekonomik açıdan sanat üzerinde oluşan baskının olumsuz gelişmelere neden olabilmesi. b. Küreselleşme sürecinin kitlelerin sanatsal zevk ve tercihlerinde değişiklik yaratması. c. Küreselleşmenin milli kültür ve sanatımızı korumamızı zorlaştırmasının yanı sıra tanıtımı da daha kolay yapmamıza olanak sağlaması.d. Toplumun eğitilmesi için en önemli araç olan sanat ve kültürün kullanılması.e. Sanatsal ve kültürel potansiyele toplumun yararıyla doğru orantılı olarak yönlendirilmelerin yapılabilmesi.2.12.2.2. Paydaşlara Göre Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü’nün Hedefleri Ne Olmalıdır?a. Gösterilerin ülke genelinde yaygınlaştırılması, daha geniş kitlelere erişim sağlamak.b. Daha etkili tanıtım stratejileri uygulamak, medya ve internette bilgilendirmenin artması.c. Sanat sezonundaki temsillerin, oyunların gösterim sayılarının arttırılması.45 d. Müzikli sahne sanatlarının ülkemizin geleceği ve insanımız için ne anlama geldiğini ilgili ve yetkili çevrelere anlatmak, onları bilinçlendirmek.e. Türk opera repertuvarının geliştirilmesi. f. Toplumun opera, bale ve çok sesli müzik sanatlarına ilgilerini arttıracak daha kitlesel daha popüler projelerin geliştirilmesi.g. Opera, bale ve çok sesli müzik sanatlarını başta okul öncesi eğitimden başlayarak eğitimin her aşamasında kolaylıkla ulaşılabilir ve uygulanabilir hale getirmek. h. Opera, bale ve çok sesli müzik sanatlarının toplumun tüm kesimlerine sevdirilmesi, etkinliklerin geniş kitlelere ulaşmasının sağlanması için etkin, kalıcı reklam ve iletişim çalışmalarının organize edilmesi.i. Ülkemiz sanatçılarının hazırladığı, bestelediği, sahne düzenlemelerini yaptıkları eserlerinin sayılarının arttırılması ve sergilenmelerinin sağlanması. j. Türk eserlerinin uluslararası tanıtımının yapılmasık. Festivallerin arttırılması. l. Dünya sanatını yakından izlemek, dünyadaki sanat kurumlarının sorunlara getirdiği çözümlerin iyi görülebilmesinin sağlanması için etkin işbirliği olanaklarının geliştirilmesi ve desteklenmesi.m. Sahne sayısının arttırılması.n. Taşrada örgütlenmenin tamamlanması.o. Başta İl Müdürlüklerinin olduğu iller olmak üzere illerimizde opera, bale, çok sesli müzik gösterilerinin icra edilebileceği binalarının sayılarının artırılması.p. Evrensel opera, bale ve çok sesli müzik sanatlarının yeni kuşaklara sevdirilmesi.q. Opera, bale ve çok sesli müzik sanatlarına eğilimin artmasına yönelik çalışmalar gerçekleştirilmesi. r. Yarışmalar, seminerler yoluyla dış dünyaya Türk sanatçılarının tanıtılması. s. Opera, bale ve çok sesli müzik sanatlarının sorunları, gelişme dinamikleri, kuramsal ve teknik yaklaşımları irdelemek amacı ile seminer, sempozyum, kongre, konferans ve bienallerin gerçekleştirilmesi.t. Türkiye’de mümkün olan bütün illerde temsil imkânlarının sağlanması, vatandaşlarımızın opera, bale ve çok sesli müzik etkinliklerini izlemelerinin sağlanması. 2.12.2.3. Paydaşların Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü’ne Önerileri: a. Etkinliklerden kamu kurum ve kuruluşlarının bilgilendirilmesi. Kesintisiz bir iletişimin sağlanması. b. Sanatın ülkemiz insanının gelişmesi ve aydınlanması için ne anlama geldiği bilincinin yükseltilmesi. c. Kurumun tanıtım etkinliklerinin artırılmasıd. Ülkemizin kültür ve tarih dokusunu içeren oyunlara ağırlık verilmesi.e. Varolan binaların revizyonu ile daha işlevsel hale getirilmesi f. Fiziki mekânların engelliler içinde ulaşılabilir hale getirilmesi. g. İletişim veya bilgilendirme çalışmalarının ve etkinliğinin yükseltilmesi. h. Kültür sanat faaliyetlerinin toplumun sadece belli bir kesimiyle sınırlı kalması algısının değiştirilmesi için çalışmaların planlanması ve uygulanması.i. Temsillerde kadın erkek eşitliği mesajı verilmesi, zararlı geleneklere (töre-namus cinayetleri, berdel, erken evlilikler vb.) eleştirel yaklaşımlar içeren eserlerin yazılması, sunulması. Portföyün bu bağlama göre yeniden yapılandırılması. j. Türk kültür öğelerini kullanan eserlerin yazılmasının teşvik edilmesi.k. Opera ve bale sanatlarının icra edilebileceği küçük ve orta büyüklükte fiziki ortamların yaygınlaştırılması.l. Üniversite gençliğine yönelik etkinliklerin artırılması. Üniversitelerle işbirliği içinde öğrenciler için teşvik uygulamalarının başlatılması (ücretsiz bilet vb.)m. Dünyaca ünlü grupların ve sanatçıların ülkemizde performans sergileme sayısının çoğaltılması. n. Genç yeteneklerin kazanılmasında öncü rol oynanması. o. Veri paylaşımı ve bilgi alışverişi için gerekli teknik altyapının kurulması.2.13. GTFZ ANALİZİ (GÜÇLÜ YÖNLER, ZAYIF YÖNLER, FIRSATLAR, TEHDİTLER Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü, Stratejik Plan çalışmaları kapsamında kurumun mevcut durumunu ve kurumun kendisinini ve kurumu etkileyen koşulları sistematik olarak incelemek amacı ile GZFT analizi yapılmıştır. GZFT analizinde kurumun; 1. İçe dönük olarak 1. “Güçlü” Yönleri (Strengths) 2. “Zayıf” Yönleri (Weakness) 2. Hizmet verdiği alan bağlamında dışa dönük olarak 1. Kurumun “Fırsatları” (Opportunities) 2. Kuruma yönelik “Tehditler”i (Threats) Ortaya konulmuştur. Bu değerlendirmeler ölçülebilir olmaktan çok kurumun hem kendi iç paydaşları hem dış paydaşları açısından nasıl algılandığına odaklanmıştır. Analiz çalışmalarına Paydaş analizi sırasında iç ve dış paydaşlarla yapılan görüşmelerde veya gönderilen anket formunda Kurumun güçlü ve zayıf taraflarının, kuruma yönelik tehditlerin veya fırsatların neler olabileceğine ilişkin açık uçlu sorular sorulmuş ve bu sorular tasnif edilerek GZFT analizi çıkarılmıştır. İç paydaşların kuruma yönelik algılarının ortaya konulması amacı ile bir “Çalışan Memnuniyet Anketi” düzenlenmiştir. Anketin, tarafssızlığının temini amacı ile dışarıdan hizmet alımı ile gerçekleştirilmiş ve yorumlanmıştır. İç paydaşların ve dış paydaş olarak seçilip görüşmeler yapılan kurum / kuruluş / üniversite / vakıf / derneklerin kurum hakkındaki yanıtları değerlendirilerek paydaş ve GZFT analizi sonuçlandırılmış GÜÇLÜ YÖNLER · Devlet desteği. o Faaliyetler için diğer kamu kurumlarının bürokratik işlerle ilgili destekleri o Bütçe dışı kamu fon destekleri o Yurtdışı etkinliklerde ilgili kurumların yurt dışı teşkilatlarının destekleri · Teşkilat yapısı. o DOBGM teşkilat yapısının opera, bale, konser gibi sahne sanatlarının gereklerine uygun olması. · Bilgi birikimi ve tecrübe. o İdari yöneticilerinin kamuda çalışma deneyimleri o İdari yöneticilerin çalıştıkları alanlarda uzun yıllar çalışıyor olmaları o Yöneticilerin hem idari hem temel uğraş alanına dair deneyimlerinin birleşmesi· Üst yöneticilerin sanatın içinden gelmeleri. o Üst yönetimin uğraş alanı içinden gelmeleri nedeni ile yasa ve yönetmeliklerin kuruma yüklediği misyonla, uğraş alanının güncel sorunlarına vakıf olarak gerekli kararları verebilme kararlılığı. o Kurum hakkında oluşmuş toplumsal algı ile kamusal beklentileri karşılama yetenekleri. o Kamusal beklentilere göre önceliklerin seçilmesi konusunda sanatların yöntem, teknik ve uygulama tercihlerindeki yetkinlik. Zayıf Yönler· Ayrılan bütçenin yetersizliği Örneğin tahsis edilmiş olmasına karşın personel açığı kapatılamamıştır. Bu durumda özellikle il müdürlükleri (Sivas, Gaziantep, Van) çalışmalarına başlayamamıştır. · Genel müdürlük çalışmalarına ilişkin yurtiçi ve yurtdışı reklam, tanıtım, iletişim yetersizlikleri. Gişe gelirlerini artıracak faaliyetlerin yapılamaması. Bütçe sınırlamaları nedeni ile ilgili tanıtım faaliyetlerinin yerine getirilememesi· Personel istihdamı konusunda personel rejiminden kaynaklanan sıkıntılar ve açık kadrolar. o İdari personel açısından boş kadroların doldurulamaması. o Kurulmuş olup ancak sürekli faaliyete geçemeyen Müdürlüklerin varlığı.· İdari yönetimin farklı mekânlarda yürütülüyor olması. o Kurumun işleyişi ve kurumsal temsiliyet bakımından bu amaçlarla tasarlanmamış binalarda hizmetlerin verilmesi. o Kurum yönetiminin farklı binalarda yürütülüyor olması nedeni ile iş ve işlemlerin istenilen düzeylerde yürütülememesi. Fırsatlar · Yeni kamu yönetim anlayışı ile daha esnek çalışma ve istihdam şartları. o Özellikle sözleşmeli çalışan personelin verimliliklerinin sağlanması o Beklentilere uygun sözleşme yapma önündeki engellerin azalması · AB süreci. o AB süreci ile kurum etkinliklerinin AB ülkelerindeki temsillerinin artması o AB ile Türkiye arasındaki karşılıklı işbirliği ve kültürel değişim programlarının sayısal olarak artması Tehditler · Gişe gelirlerinin istikrarsızlığı. o Sinema, televizyon yayınları nedeni ile gişe istikrarının sağlanamaması. o Gişe geliri beklentilerinin karşılanamaması.· Sponsorluk anlayışlarında meydana gelen değişimler. o Opera, bale temsillerine veya festivallere sponsor olan kurum ve kuruluşların sponsorluk katkılarının azalması. Zayıf Yönler· Sanatçıların yeterli düzeyde var olmasına karşın yaratıcı, eğitici, hazırlayıcı kadrolarda var olan yetersizlikler· Tanıtım, duyuru, iletişim yetersizlikleri. o Sponsorluklarla yapılan faaliyetlerde tanıtım konusunda sponsorların inisiyatifleri· Genç ve yeni yetişen opera bale sanatçılarına gereken desteğin verilememesi. o Sözleşme ve kadro yapısı nedeni ile yeni yetişen sanatçıların kurum temsilleri içinde değerlendirilmelerinin yeterli düzeyde sağlanamaması o Yeni yetişen sanatçıların kurum aracılığı ile yurtdışı deneyim ve görgülerinin artırılması konusundaki yetersizlikler. o Bu sanatçıların yurtdışında farklı arayışlara girmeleri ve başka kurumlarla çalışmaları.· Taşrada opera, bale, müzikli sahne sanatlarının tanıtımının ve sürekliliğinin sağlanamaması. o Personel ve fiziki mekânların yetersizliği nedeni ile taşrada opera, bale ve müzikli sahne sanatlarının icralarının periyodik olarak yapılamaması.· Toplumun en geniş kesimlerine inilememesi. o Okul öncesi, ilköğretim ve lise düzeyinde verilen evrensel müzik eğitiminin müzik eğitim metodolojilerine uygun olmaması bu bağlamda opera, bale ve çok sesli müziğin dinlenmesi, seçilmesi, tercih edilmesi bağlamında ilginin sağlanamaması o “Azerbaycan Operası” gibi ulusal opera ekollerinin gelişmesini sağlayacak bir “Türk Operası” repertuvarının olmaması. o Klasik Türk Müziği ve halk müziğinin opera, bale ve çok sesli müzik yapıtlarında yeterince değerlendirilememesi.Fırsatlar· Gençlerin opera, bale, çok sesli müzik ve müzikli sahne sanatlarına yönelik eğilimlerinin yüksek olması. o Özellikle büyük kentlerde ve üniversite çevrelerinde opera, bale ve çok sesli müziğe yönelik beğeni eğiliminin artması. o Mevcut müzik endüstrisinin ürünlerine alternatif arayışlara giren gençlerin varlığı. · Ülkemizdeki kültürel çeşitliliğin yüksek olması. o Kültürel çeşitliliğin fazla olması ve bu bağlamda kültürlerin kendilerine yakın buldukları müziklerle yapılmış opera, bale ve benzeri sahne sanatlarını izleme eğiliminin artmakta oluşu. o Önde gelen yazarların eserlerinin sahnelenmesi. (Ağrı Dağı Efsanesi operası gibi)· Ülkemizin köklü sanat geçmişi. o Çok sesli müziğin, opera ve balenin devlet tarafından desteklenmesi, sürekliliğinin sağlanması ve izlenmesi.Tehditler· Sanat eserlerine yönelik telif hakkı bilincinin yetersizliği. o Temsil ve konser kayıtlarının periyodik olarak üretilip topluma sunulamaması.· Sanatsal faaliyetlere yeterli kaynağın (sponsorluk) ayrılmaması. o Ekonomik yetersizliklerden ve sponsorların reklam harcamalarındaki daralmalardan dolayı ortaya çıkan kaynak yetersizlikleri.· Toplumun opera, bale, müzikli sahne sanatlarına ve çok sesli müzik konserlerine yeterli ilgiyi göstermemesi. o Mevcut müzik endüstrisinin belirlediği müzikal beğenilerin yaygınlaşması nedeniyle opera ve bale gibi sanatların istenilen düzeyde izleyici ile buluşmasının sağlanamaması. · Opera, bale ve müzikli sahne sanatları bakımından hem kurumun hem diğer ilgili yapıların gerekli fiziki mekânlara sahip olmaması. o Aspendos Antik Tiyatrosu ve Bodrum Kalesi gibi açık alan sahnelerinin dışında ülkemizde opera, bale, müzikli sahne yapıtlarının ve çok sesli müzik konserlerinin yapılabileceği uygun özelliklerde fiziksel mekânların az ve olanların kapasitelerinin yetersiz olması.· Opera ve bale eğitiminin pahalı olması algısı. o Yeni sanatçıların yetiştirilmesi konusunda ekonomik yetersizliği olan kesimlerin nezdinde çok sesli müzik, opera ve bale eğitiminin pahalı olmasına dair kanılar. o Opera ve bale etkinlik biletlerinin pahalı olmasına dair kanılar.· Sanatçı, uygulatıcı uzman ve uzman memurların gereksinim duyulan kadrolara beklenilen düzeyde talepte bulunmamaları ya da yeterince yetiştirilmemeleri. 52 BÖLÜM – 3 MİSYON, VİZYON, TEMEL DEĞERLER 3.1. DOBGM MİSYONUOpera, bale ve çok sesli müzik sanatını ülke genelinde en iyi şekilde tanıtarak yaygınlaştırmak, bu sanat dallarının halkımızla bütünleşmesini sağlamak, ulusal ve uluslararası arenada Türk bestecilerin eserlerini de seslendirme yolu ile evrensel formatlarda kültür ve sanatını dünyaya en iyi şekilde tanıtmak amacıyla festivallere katılmak ve festivaller düzenlemek, çocuk ve gençlere yönelik düzenleyeceği kurs sayısını artırmak suretiyle çocuk ve gençleri bu sanat dalına yönlendirerek her sınıftan daha fazla izleyici kitlesine ulaşabilmek. 3.2. DOBGM VİZYONU Çok sesli müzik, opera ve bale sanatlarında öncü bir kuruluş olmak. 3.3. TEMEL DEĞERLER Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü'nün temel değerleri, çalışma ilkeleri olarak· Profesyonellik · Ekip Çalışması · Yaratıcılık · Estetik · Kalite · Sürekli gelişme belirlenmiştir. 3.3.1. Profesyonellik Temsil ve konserlerimizde, yurtiçi ve yurdışı turnelerimizde, düzenlediğimiz ulusal ve uluslararası festivallerde, radyo ve televizyon yayınlarımızda, kayıtlarımızda disiplinli, meslek ilkelerine, değerlerine bağlı davranış ve kaliteli bir sunum yapmak. 3.3.2. Ekip Çalışması Temsil ve konserlerimizde, yurtiçi ve yurdışı turnelerimizde, düzenlediğimiz ulusal ve uluslararası festivallerde, radyo ve televizyon yayınlarımızda, sanatımızın doğasına uygun, gerekli olan sanatsal bütünlüğü sağlayarak kurum misyon ve vizyonuna bağlı olarak birlikte çalışmak. 3.3.3. Yaratıcılık Opera, bale, çok sesli müzik ve sahne sanatlarının üretilmesi, uygulanması sırasında diğer sanat dallarının olanaklarından yararlanarak daha etkili eserler üretmek. Sürekli yaratıcılıkla bilincimizin geliştirilmesi.53 3.3.4. Estetik Estetik ve beğeni düzeyini yükseltmek için farklı seçenekler içinden en iyiyi bularak, opera, bale, çok sesli müzik ile sahne sanatlarını halkımıza sunmak.3.3.5. Kalite Kurumsal misyonumuza bağlı olarak, toplumumuzdaki tüm eğitim düzeylerindeki bireylerin sanatsal estetik beğeni düzeyini yükseltmek, katılımcı, sosyal, hoşgörülü, çevreye duyarlı, kişiliği güçlü bireylerden kurulu bir toplum yaratmak ülküsüne bağlı olarak opera, bale, çok sesli müzik vb. sahne sanatlarındaki repertuvarları evrensel formatlara uygun olarak sunmak. 3.3.6. Sürekli Gelişme Kurum vizyonumuzu en üst düzeyde gerçekleştirmek üzere Türkiye ve dünyadaki sanatsal ortamı izlemek ve hizmetlerimize yansıtmak. STRATEJİK AMAÇ VE HEDEFLER Paydaş Analizi, GZFT Matrisi ve öneriler de gözönünde bulundurularak stratejik amaç ve hedeflere çerçeve oluşturması amacıyla "stratejik konular" çıkarılmıştır. Stratejik konular DOBGM’nin görev ve sorumluluklarının gruplandırılması, stratejik amaç ve hedeflerin oluşturulması için bir kılavuz olarak düşünülmüştür. Stratejik Amaçlar, Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü’nün gelecek beş yıl süresince başarmak için yapacaklarının genel ifadeleridir. Her amaç için ayrıntılı hedefler belirlenmiştir. Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü’nün görevlerini yerine getirmek amacıyla her bir hedef için amaçlarla da uyumlu olacak şekilde ayrıntılı kilit faaliyetler / eylemler tanımlanmıştır. Hazırlanacak yıllık performans programı ve raporlarında bu stratejik amaçlara ve hedeflere ilişkin daha ayrıntılı performans hedefleri belirlenecektir. Bu bağlamda DOBGM iki (2) stratejik amaç belirlemiştir:STRATEJİK AMAÇ –1: Opera ve bale sanatlarının ulusal alanda tanınırlığını artırmak ve Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğünün ülke düzeyinde etkin, yaygın faaliyetler yürüten bir sanat kurumu olmasını ve uluslararası alanda tanınmasını sağlamak.STRATEJİK AMAÇ - 2: Türk opera ve bale repertuarının geliştirilmesini özendirerek Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü repertuvarındaki yerli eser sayısını artırmak. Amaçlarımızı ve hedeflerimizi gerçekleştirmek için önümüzdeki beş yıl için projeler hazırlanmış, faaliyetler tanımlanmış ve yıllık planlar yapılmıştır. Projeler ve faaliyetler ile hedeflerimize ne derecede ulaştığımızı gösterecek olan performans göstergeleri ve bunların ölçüm yöntemleri, hazırlanacak olan Yıllık Performans Programında yer alacaktır. Uygulanacak stratejilerin/eylemlerin tasarımı, proje uygulamalarından elde edilecek bilgilerden etkilenecektir. Bu nedenle projelerin uygulanması etkinliği bizim stratejilerimizin de etkinliğini ortaya koyacaktır.STRATEJİK AMAÇ - 1: Opera ve bale sanatlarının ulusal alanda tanınırlığını artırmak ve Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü’nün ülke düzeyinde etkin, yaygın faaliyetler yürüten bir sanat kurumu olmasını ve uluslararası alanda tanınmasını sağlamak. Stratejik Hedef 1: Ulusal alanda etkinlikler artırılacaktır. İl Müdürlüklerimizce yerleşik sahnelerimizde, turneler ve festivallerde sunulan temsil ve eser sayısını artırarak her bölge ve sınıftan (ekonomik ve sosyal durum, yaş, cinsiyet, engelli gruplar vb.) daha fazla izleyiciye ulaşılmaya çalışılacaktır. Strateji 1: Fiziki mekânların iyileştirilmesi (sahne, atölye, depo vb.) Strateji 2: Fiziki mekânların engelliler için ulaşılabilir hale getirilmesi. Strateji 3: Yurt içinde mümkün olan tüm illerde temsil imkânının sağlanması. Strateji 4: Temsillerde kadın erkek eşitliği mesajı verilmesi, kadın ve çocuklara yönelik şiddet, töre-namus cinayetleri, küçük yaşta evlilik vb. konularda eleştirel mesajlar içeren eserlerin üretilmesi ve sunulması. Strateji 5: Sponsorluk desteğinin artırılması için girişimlerde bulunulması. Strateji 6: Toplumun opera, bale ve çok sesli müzik sanatlarına ilgilerini çekecek/artıracak daha kitlesel ve popüler projelerin geliştirilmesi.Performans göstergeleri:1) Yerleşik sahneler temsil sayısı2) Ulusal festival sayısı3) Yurt içi turne sayısı 4) İzleyici sayısı 5) İzleyici memnuniyetiStratejik Hedef2: Uluslararası alanda etkinlikler artırılacaktır. Genel Müdürlüğümüzce hâlihazırda üç uluslararası festival (Aspendos Opera ve Bale Festivali, İstanbul Opera Festivali, Bodrum Bale Festivali) ve bir uluslararası yarışma (Uluslararası İstanbul Bale Yarışması) düzenlenmektedir. Düzenlenen bu organizasyonlar yerli ve yabancı sanatçı ve grupların katılımıyla gerçekleştirilmekte; turistik bölgelerde yapılmaları açısından da yerli ve yabancı geniş bir izleyici yelpazesine hitap edilmektedir. Bunların dışında Genel Müdürlüğümüz repertuvarında yer alan yerli ve yabancı eserler Müdürlüklerimizce yurtdışı turneler yoluyla dünyanın birçok farklı ülkesinde sahnelenmekte olup Türk opera ve balesinin yanı sıra ulusal opera ve bale eserlerinin de uluslararası alanda tanıtımına katkı sağlanmaktadır. Strateji 1: Kurum faaliyetlerinin reklam ve tanıtımının etkin hale getirilmesi.Strateji 2: Kurumumuzca düzenlenen uluslararası festival ve yarışmaların yanı sıra, kendi müdürlüklerimiz sanatçı ve gruplarının yurtdışı turne ve festivallere katılımları yoluyla ülkemiz opera ve bale sanatının uluslararası alanda tanıtımının yapılması ve saygınlığının artırılması. Strateji 3: Sponsorluk desteğinin artırılması için girişimlerde bulunulması.Performans Göstergeleri: 1)Uluslararası etkinliklerdeki temsil sayısı2) Uluslararası festival sayısı3) Yurtdışı turne sayısı4) Uluslararası yarışma sayısı 5) Uluslararası festival ve turnelerde sergilenen yerli eser temsil sayısı Stratejik Hedef 3: Çok sesli müzik, opera ve bale sanatları alanında çocuk ve gençlere yönelik faaliyetler artırılacaktır. Bu kapsamda müdürlüklerimiz repertuvarında çocuk eserlerine yer verilmekte diğer yandan ilköğretim çağındaki çocuklara yönelik bale, koro kursları düzenlenmektedir. Strateji 1: Eğitim çağındaki çocuk ve gençlere yönelik etkinliklerin artırılması, okullar, üniversiteler, çeşitli kamu kurumları ve sivil toplum örgütleri (örn. SHÇEK) vb. ile işbirliğine gidilmesi (özel gösterim, ücretsiz/indirimli bilet vb.). Strateji 2: Ulusal ve uluslararası yarışmalar vasıtasıyla genç yeteneklerin keşfedilmesi, teşvik edilmesi ve yurtdışında tanıtılmaları.Performans Göstergeleri: 1) Çocuk ve gençlik etkinliği sayısı 2) Çocuk ve gençlik temsilleri izleyici sayısı 3) Kursiyer sayısıSTRATEJİK AMAÇ –2: Türk opera ve bale repertuarının geliştirilmesini özendirerek Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü repertuarındaki yerli eser sayısını artırmak. Stratejik Hedef 1: Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü repertuarında yer alan ulusal opera ve bale repertuarı geliştirilecektir. Bu kapsamda Türk sanatçılarımızca hazırlanan, ülkemizin tarihi ve kültürünü yansıtan eserlerin telif haklarının Genel Müdürlüğümüzce alınması, bu eserlerin çeşit ve temsil sayısı bakımından sanat sezonunda sergilenme oranının artırılması ve yerli sanatçıların teşvik edilerek ulusal opera ve bale repertuvarının geliştirilmesi hedeflenmektedir. Strateji 1: Ülkemizin kültürel ve tarihi dokusunu içeren/yansıtan eserlere repertuvarımızda ağırlık verilmesi. 57 Strateji 2: Yerli sanatçıların, kurumumuzca sergilenebilecek nitelikte eser üretmelerini teşvik etmek. Performans göstergeleri: 1) Yerli eser temsil sayısı 2) Desteklenen yerli eser sayısBÖLÜM 5 İZLEME VE DEĞERLENDİRMEYILLIK GELİŞME RAPORLARI Plan hedeflerine ulaşmak, ulaşılamadığı durumda neden ulaşılamadığının analizi ve plan dâhilinde ortaya çıkan başarılarımızın halkımıza, seyirci ve izleyicilerimize, iç ve dış paydaşlarımıza, tedarikçilerimize ve ilgili mercilere raporlamak Stratejik Yönetimin esaslarındandır. Stratejik Planlama ortaklı çalışmanın sonucundan doğan artı değerdir. Ortaklı çalışmanın yaptığı etkiyi göstererek tanıtmamız oldukça önemlidir. “Ortaklık”ta, halk, izleyici, sanatçılar, sanat çevreleri, seyirci, paydaşlar, ilgili kamu yönetimleri yer alır. Ortaya konulan amaç ve hedefler sayesinde yapılan çalışmalar, sağlanan gelişmeler, izleme ve değerlendirme çalışmaları çerçevesinde ayrıntılı raporlarla tüm taraflara duyurulacaktır. Her yıl hedeflerimize karşılık gelen gelişmeleri içeren bir rapor hazırlanacaktır. Yıllık rapor tüm ana hatlarıyla iç paydaşlara ve ilgili kamu yönetimlerine ayrıntılı olarak, izleyici, seyirci, tedarikçi ve dış paydaşlara özet olarak ulaşması sağlanacaktır. Bu raporlara web sayfamızdan da erişilebilecektir. Faaliyet raporlarına ek olarak, izleme ve değerlendirme sürecinin etkililiğinin sağlanması açısından, üst yönetimle birlikte birim yöneticileri ve Strateji Geliştirme Biriminin de katılımıyla, her altı ayda bir olmak üzere, stratejik plan izleme ve değerlendirme toplantıları düzenlenecektir.5.2. HEDEFLERİN ÖLÇÜLEBİLİRLİĞİ Stratejik plan hedeflerinin ölçülmesi için bir proje planı hazırlanmış ve tüm faaliyetlerin izlenmesi amacıyla “Faaliyet Takip Kartları” oluşturulmuştur.5.3. PERFORMANS PROGRAMLARIHer yıl Stratejik Plana dayalı, Performans Esaslı Bütçeleme yaklaşımına uygun bir Performans Programı hazırlanacaktır. Programda önceki plan yılının performans göstergelerine dayalı başarı değerlendirmeleri yer alacak, sonraki plan yılı için bütçe programı oluşturulacaktır. Performans Programı her yıl performans programlarının hazırlanmasına dair yönetmelik ve rehbere uygun olarak, öngörülen takvim içinde hazırlanıp onaya sunulacaktır. Her yıl, üst yönetim, Startejik Plan gelişmelerini değerlendirecektir.
KÜLTÜR-SANAT
22 Ağustos 2017 - 18:59
Devlet Opera ve Balesi stratejik planı
Devlet Opera ve Balesi 2013-2017 stratejik planı, kurumun artı ve eksilerini, hedeflerini ortaya koydu.
KÜLTÜR-SANAT
22 Ağustos 2017 - 18:59